Villkor för köp och leverans

För oss på Softa Home är det viktigt att du känner dig trygg och säker när du handlar av oss. Och att våra produkter och vår service lever upp till dina förväntningar.

Läs noga igenom våra villkor för köp och leverans nedan.

Köp

Vid köp ingås avtal mellan kund och Softa Home AB, org.nr: 559254-5825. Softa Home AB ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.

Priser och produkter

Samtliga priser hos Softa Home anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på webbplatsen, i annonsering och utskick. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Softa Home rätten att ändra detta i efterhand. Softa Home tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.

På Softa Home strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och utseende så verklighetstroget som möjligt med förbehåll på återgivning av färger och detaljer som kan variera. Mindre skillnader i mått och utseende mellan presenterad produkt på webbplatsen och levererat exemplar kan förekomma av naturliga eller produktionstekniska orsaker.

Frakt och hemleverans
Om du inte har möjlighet att besöka oss? Vi hjälper dig att skicka din drömmöbel hem till dig. Priset för just din frakt ser du då du lägger dina produkter i Varukorgen. Vi tillhandahåller även praktiska extratjänster som kvällsleverans och inbärning. Vi skickar våra produkter med DHL.

Det innebär att oavsett var i Sverige du bor(undantaget öar eller andra platser DHL inte levererar till) så kan vi leverera hem till dig inom 5-10 arbetsdagar(från och med det att din produkt finns i lager) beroende på ort. 

Som kund ansvarar du för att dina angivna kontaktuppgifter är korrekta. Vid felaktigt angivna uppgifter kan eventuella kostnader tillkomma. Vänligen kontakta oss om du behöver hjälp med att justera dina kontaktuppgifter.

Hemleverans, DHL Home Delivery
Vi använder oss av tjänsten DHL Home Delivery för paket över 20 kg. Hemleverans sker normalt mellan klockan 8 och 17 till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Önskas extra hjälp vid leveransen finns flera tillvalstjänster som underlättar din leverans ytterligare. Transportbolaget aviserar dig för att meddela leveransdag samt inom vilken tidsintervall leveransen är beräknad. Om kunden ej är på plats under angiven tid för att ta i mot godset så tas en avgift på 295 kr ut av kunden för att DHL ej kunnat leverera enligt överenskomna bestämmelser.

Vid leverans ska mottagaren finnas på leveransadressen för legitimering och mottagande av produkter. Mottagaren ska kontrollera att leveransen är oskadad och komplett. Om leveransen är skadad eller om paket saknas ska det noteras på budets fraktbrev/handscanner innan signering genomförs. Vid signering av fraktbrev/handscanner bär mottagaren juridiskt ansvar för att information om överlämnat gods är sanningsenlig. Softa Home förbehåller sig rätt att neka leverans till annan adress än folkbokförd vid kreditköp.

 Legitimationskontroll (standard)

Utlämning sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling. Ovan gäller oavsett om utlämning sker på mottagarens adress eller vid avhämtning på terminal.

Tillval: Leverans utan legitimationskontroll
Om du som mottagare inte själv kommer att kunna ta emot godset kan du välja tilläggstjänsten “Leverans utan legitimationskontroll”. Det är praktiskt när man vet att någon annan än adressaten ska ta emot leveransen, tex en granne eller hantverkare.
OBS! Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager. 

Tillval: Leverans utan kvittens
Om du ej kan vara hemma för att ta emot ditt gods kan du beställa “Leverans utan kvittens*”.
OBS! Det är viktigt att du meddelar oss detta direkt efter att du lagt din order (helst via e-post). Om din vara hunnit bli bokad och skickad tar DHL ut en ändringskostnad på 250 kr som du får betala om du vill göra denna ändring på din sändning efter att den lämnat vårt lager. 
Det finstilta:
*Leverans utan kvittens innebär att DHL får leverera sändning på angiven leveransadress utan att mottagaren finns på plats och personligen kvitterar leveransen. Leverans utan kvittens innebär att DHL, inklusive anlitade underleverantörer, friskriver sig från allt ansvar gällande godset i samband med leverans.

Hämta på DHL-terminal
Du kan även välja att hämta din leverans på DHL-terminal när du blir aviserad av DHL angående din leverans. DHL-terminaler finns i Borås, Borlänge, Eskilstuna, Gammelstad, Gävle, Hägersten, Halmstad, Helsingborg, Hisingsbacka, Jönköping, Karlstad, Malmö, Norrköping, Örebro, Oskarshamn, Östersund, Rosersberg, Skellefteå, Sundsvall, Tibro, Umeå, Uppsala, Värnamo, Växjö. För sändning som efter avisering ligger kvar på terminalen, t ex för att mottagaren inte tar emot godset, tillkommer en avgift per sändning och kalenderdag från och med fjärde dagen från det att godset aviserats. Avgiften är på 195 kr/dygn och baseras på sändningens fraktdragande vikt. Pris per sändning och kalenderdag. 

Mindre paket, DHL Service Point
För mindre paket under 20 kg använder vi oss av tjänsten DHL Service Point. Uthämtning sker på DHL utlämningsställe s.k. Service Point och kostar 49 kronor. Paketet skickas till ditt närmaste DHL-ombud. Avisering sker via sms. Kvittera ut din försändelse med ditt sändningsnummer och legitimation. Varorna finns tillgängliga i 14 dagar innan de returneras.

Ej mottaget gods
Din beställning förvaras normalt i 14 dagar hos ombud. Hämtar du inte ut beställningen kommer den värderas som outlöst gods och paketet går i retur med en tillkommande rörlig fraktkostnad om 10 procent av varans köpbelopp. Lägsta belopp för ej uthämtade paket är 195 kronor. Detta är för att täcka transportkostnader och minimera vårt klimatavtryck med onödiga frakter.

Leveranstid
Leveranstiderna som är angivna på webbplatsen är preliminära. Vid ändringar angående leveranstiden för din beställning kommer vi så fort som möjligt att informera dig på sidan för orderstatus eller via mejl eller telefon. För att underlätta leveransen för dig och för att minimera miljöpåverkan försöker vi i största möjliga mån att samleverera dina produkter i en leverans.

Kompensationspolicy

Vi gör alltid allt för att våra kunder ska få en så bra köpupplevelse som möjligt. Men i vissa fall så inträffar leveransförseningar som vi inte kan påverka och som ligger utom vår kontroll. I de fall en leveransförsening uppkommer utgår en kompensation till kunden enligt följande(undantag råder för närvarande på förseningar som härrör kriget i Ukraina. Leveransförseningar p.g.a. detta kan ej kompenseras.

14-21 dagar: 2,5% av produktvärdet.
22 dagar eller mer:         5% av produktvärdet.

Observera att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga artiklar på ordern. Om en leveransförsening meddelas god tid i förväg och accepteras av kunden så utgår ingen kompensation. Kompensation för försening erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader

Vid skada
Om en produkt skulle levereras skadad eller defekt så ersätter vi i första hand den berörda sektionen eller komponenten.

Tillvalstjänster
De transportörer som vi anlitar erbjuder, som en extra tillvalstjänst, leverans under kvällstid i stora delar av landet. Priset för kvällsleverans varierar beroende på bostadsort och zonindelning. Vid val av kvällsleverans utförs transporten mellan klockan 17 och 22 helgfria vardagar.

Betalning

Softa Home samarbetar med Klarna Bank AB och erbjuder deras smidiga betaltjänster. Samt i butiken betalning med Visa eller Mastercard.

Klarna Betala Direkt
Vid kassan
Här kan du välja att betala på ett snabbt och säkert sätt med banköverföring eller kortbetalning (Visa och Mastercard).

Nästa köp

Som Klarna-kund känns du igen och får dina uppgifter ifyllda. Du slutför köpet med ett klick och godkänner med BankID. Snabbt, smidigt och enkelt!

Vid leverans

Du kan alltid se och hantera dina köp i Klarnas app. Till exempel ta bort eller ändra kopplat bankkonto.

Klarna betala senare
I kassan
Här får du möjlighet att välja ett av tre alternativ för att betala senare.

Vid leverans

Din betalningsperiod börjar när vi på Softa Home skickar varan.

Klarna Dela upp
Vid köp
Här ser du totalpriset för en vara och den minsta månadskostnaden för delbetalning.

I kassan
Dela upp kräver ingen registrering eller kreditanmälan. Du väljer dela upp i kassan, ser alla kostnader och villkor och slutför köpet direkt.

Vid leverans

En faktura skickas till dig varje månad som kan betalas med banköverföring eller med ett klick i Klarnas app.

Konsumentskydd
De allmänna köpvillkoren är tillämpliga på samtliga köpeavtal som du sluter med Softa Home AB org.nr: 559254-5825. För att tillvarata dina intressen tillämpas bestämmelserna i konsumentköplagen (SFS 1990:932), distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt personuppgiftslagen (SFS 1998:204) för samtliga köp på softahome.se samt underliggande domäner.

Personuppgiftspolicy

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår databas för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig part är Softa Home AB org. Nr. 559254-5825.

Softa Homes kundregister innehåller personliga uppgifter såsom fullständigt namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Softa Homes behandling av insamlade personuppgifter är att använda dem för:

  • A. Kunna fullfölja köp och leverans av lagd order hos Softa Home.
  • B. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, mail, sms och/eller andra kanaler baserat på dina tidigare köp eller användarbeteende hos Softa Home

Vår betalningspartner Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning av din order, oavsett betalmedel. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas allmänna villkor.

För att kunna fullfölja leverans, säljsupport och eventuell leverantörsbeställning så kommer Softa Home att dela med sig av nödvändiga personuppgifter till våra samarbetspartners, Meta och Google - för att kunna fullfölja köpet. Inga personuppgifter kommer att säljas vidare till tredje part och lagras internt med begränsad funktionalitet för tillgång.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas samtliga personuppgifter. Om dina personuppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de uppdateras eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om Softa Home inte fullföljt sitt åtagande i behandlingen av personuppgifter enligt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära ett registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: Softa Home AB, Näset 163, 865 91 Alnö, Sverige.

Softa Home arbetar enligt svensk och europeisk lagstiftning och följer alla GDPR-direktiv med säkrad plattform, begränsad åtkomst till personuppgifter och möjliggörandet för dig som kund att uteslutas ur vår kunddatabas.

Returer – Ångerrätt – Öppet köp
Softa Home tillämpar 30 dagars ångerrätt på samtliga beställningar gjorda på distans i vår e-handel. Gäller ej beställning i fysisk butik. Gäller från den dag att godset mottogs. Fraktkostnad tillkommer och är en rörlig kostnad om 10 procent av varans köpbelopp.
Lägsta returkostnad är 49 kronor. Om förpackningen är bruten tillkommer en kostnad för ny emballering och hantering på 795 kronor. Denna kostnad gäller endast större försändelser och ej textilier, belysning samt liknande produkter.

  • Att returen registreras och anmäls enligt våra köpvillkor genom att skicka ett mejl till info@softahome.se. Ange ordernummer, namn,kontaktuppgifter och vara.
  • Returtransporten och eventuella skador som kan uppkomma.
  • Större försändelser hämtas alltid dagtid emballerade via markplan där du ansvarar för tillgängligheten.

Undantaget från ovanstående är beställningsvaror, d.v.s. varor som framställts efter specifik begäran, eller personliga önskemål och som inte lagerhålls. Samt hygienprodukter, såsom sängar, madrasser och sängtextilier, om förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses då förbrukade och går ej att returnera. Beroende på vald betalningsmetod så utbetalas beloppet snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från mottagen retur.

Om du har ångrat ditt köp och önskar att makulera ordern så ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst för att meddela detta. I de fall en order har blivit skickad tillkommer en avgift för ej uthämtad försändelse.

Anmäla en retur

För att anmäla en retur till Softa Home ska du göra enligt följande:

  • Se till att du har allt emballage tillgängligt, inklusive eventuell lastpall.
  • Emballera och fotografera förpackningen och skicka bild, tillsammans med ordernummer och returorsak till info@softahome.se
  • Invänta ett godkännande från vår returavdelning och upphämtningsinstruktioner från transportör.

I de fall kriterierna ovan inte uppfylls har Softa Home möjlighet att neka en retur, såvida eventuella felaktigheter ej åtgärdas. Fraktkostnader och tilläggstjänster anses vara en förbrukad engångstjänst och återbetalas inte och kan ej nyttjas på nytt.

Anmälan av reklamation eller transportskada
Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garanti-år, varpå Softa Home står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid.

Vi tar endast emot reklamationer via detta formulär: https://forms.gle/gG4c2ra9JqwrYMPY8

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följesedeln. Övriga transportskador måste anmälas omgående inom 24 timmar till Softa Home via mail eller telefon. Annars kommer inte transportören att godkänna reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Dokumentera skadan för att underlätta samt påskynda processen. Du bär ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller för mycket direktljus.

Pris och produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Softa Home rätten att häva köpeavtalet. Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Softa Home inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget och korrekt som möjligt på webbplatsen, men vi kan inte garantera att din skärm återger färg och storlek korrekt. Produktfakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, lagerhållning, eventuell oriktigt angivna specifikationer osv. Bilder bör ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet.

Alla våra priser är i SEK inklusive 25 procent moms. Softa Home tillämpar ”force majeure”, vilket innebär att i händelse av myndighetsbeslut, krig, naturkatastrofer, pandemier eller andra oförutsedda situationer utanför vår kontroll, så bär vi inget ansvar för eventuella följder.

Cookies

För att förbättra din shoppingupplevelse använder vi oss av så kallade cookies. Dessa lagras lokalt i din webbläsare för att anpassa innehållet på webbplatsen.

Garanti

Alla våra produkter säljs med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och i enighet med deras riktlinjer. Softa Home lämnar tio års garanti mot ram eller fjäderbrott på hela sängsortimentet. Tänk på att garanti och reklamationsrätt är två skilda saker, där du som kund har ett ansvar att felet var ursprungligt och/eller relaterat till ett fabrikationsfel för att en reklamation ska godkännas under reklamationsperioden.

Gå till villkoren för livstidsgaranti